Toamna se numără …premierele (românești)

Cel puțin cinci filme românești s-au întâlnit cu publicul în acest început de toamnă. Voi începe cu cel mai recent film inspirat de dramaturgia lui Ion Băieșu, dar și de o primă ecranizare, semnată în 1991 de Alexa Visarion, Vinovatul. Regizorul Jon Gostin a atacat piesele Vinovatul și Iertarea, având și sugestii din textul Acceleratorul în teleplay-ul său, ce a reluat același titlu al filmului semnat de Alexa Visarion.

Povestea interpretată de Jon Gostin (autor și al scenariului) aduce narațiunea scriitorului în legătură directă cu evenimentele de la Timișoara din decembrie 1989, vinovatul fiind un medic securist, complice la expedierea cadavrelor de revoluționari la București, unde incinerate au luat gura canalului, pentru ștergerea definitivă a urmelor asasinatelor. Îngerul răzbunător este Ea (într-un excelent rol interpretat departe de melodramă și sentimentalism- Ozana Oancea), El, Vinovatul fiind jucat, cu nu mai puțin firesc aplomb și credibilă exprimare a suferințelor anonimatului, de Ionel Mihăilescu.

Schimbarea paradigmei dramatice, jocul călăului cu victima aprofundează tensiunea existențială a partiturilor protagoniștilor, obligați prin forța lucrurilor să se exprime într-n spațiu închis, monocord, greu de făcut să rimeze cu posibilitatea deznodământului normal, deloc forțat de circumstanțele conflictului. Orice crimă poate și trebuie a fi pedepsită, indiferent de posibilitatea prescrierii, cam acesta este mesajul lui Jon Gostin, regizor de mare talent, care ar trebui lăsat să se exprime și pe marile ecrane.

Din aceiași familie cu Vinovatul face parte și filmul regizorului Cornel Mihalache Canalul, inspirat de o piesă semnată de Kincses Elemer, laureată cu peste un deceniu în urmă cu titlul de cea mai bună piesă românească de teatru la concursul UNITER. O distribuție restrânsă, în care se detașează Claudiu Bleonț și Marian Râlea, o poveste propusă de regimul concentraționar, reacții determinate de torționari, dintre care unii își primesc și azi pensia, sunt doar câteva dintre atuurile filmului lui Cornel Mihalache. Opera sa dezvoltă metamorfozele tragice ale regimului comunist, care au forțat rocadele credinței cu ateismul, ale prieteniei cu suspiciunea, ale urii cu demnitatea și ale dragostei cu absența încrederii. Textul nu prea motive de optimism, sacrificiul soției, inspirat parcă de Meșterul Manole,fiind inutil și absurd. De urmărit în luna noiembrie în programele TVR.

Planșa, filmul regizorului debutant Andrei Gheorghe, este un debut promițător în lungmetrajul de ficțiune, debusolarea în sentimentele unei tinere sportive dedicate scrimei, fiind cu acuratețe desenată. Anda (Olimpia Melinte) este studentă la Constanța și se pregătește pentru campionat alături de un antrenor debutant, Alex (Silvian Vâlcu). Prietenul ei, Mircea (Marian Adochiței), coleg de sală la scrimă,observă cu incipientă gelozie relația Andei cu tânărul antrenor, care și-a ratat cariera din cauza unui accident. Filmul nu excelează în ritmuri trepidante, andantele părând a fi cadența preferată de cineast. Figurația redusă la minim, lasă mai degrabă spațiu pentru evocarea mării și a cerului, naturii care asistă nepăsătoare la frământările sentimentale ale eroinei. O muzică inspirată, semnată de Paul Ilea însoțește avatarurile Andei în oscilațiile sale amoroase. Filmul făcut fără fonduri de la CNC rămâne deosebit prin acuratețea sa stilistică, prin eleganța demersului artistic ce ne propune, fără locuri comune, o originală anatomie a dragostei.

Cripta este realizat de regizorul francez de origine română Corneliu Gheorghiță, fost inginer de sunet la Buftea,în prezent profesor la Școala Superioară de Arte Vizuale de la Universitatea din Toulouse. Și aici minimalismul distribuției oferă cheia stilistică a filmului. Dar iată propunerea epică a cineastului. Un om de afaceri francez, Leduc, descoperă în subsolul unei vechi clădiri renovate o veche frescă, posibil antică, care poate însă întârzia lucrările următoare de renovare a cartierului. Leduc (Serge Riaboukine) dă foc frescei, dar rămâne blocat în incinta imobilului din cartierul părăsit, unde mai trăiesc doar câțiva amărâți. Cineastul ne propune un fel de insulă a lui Robinson, în care eroul se descoperă, se umilește, luptă pentru supraviețuire, dar mereu învață ceva nou, nu neapărat despre alții, ci despre sine. Actorul francez Serge Riaboukine se descurcă de minune în rolul său, mai ales , datorită faptului că structura de eseu a filmului, în care mai joacă Sanda Toma și nelipsitul Gabriel Spahiu, îi vine ca o mănușă.

A cincea premieră se numește Terapie pentru crimă, regia Kiki Vasilescu, tot un film fără fonduri de la CNC, iar primul spectacol de la Studio a fost însoțită și de lansarea de carte cu același titlu, la numele regizorului adăugându-se cel al lui Bogdan Hrib, care a așternut pe hârtie povestea.

Subiectul, care militează deschis pentru egalitatea femeilor, lucru deloc adevărat, propune o eroină care dorește să devină killer profesionist. Matilde (Claudia Pavel), aflată sub observație psihiatrică, își mărturisește vocația, destul de superficial construită pe niște ședințe de jogging sau karate. Cum pr4ima misiune eșuează penibil, Matilde devine din vânător vânat și sugestia autorilor este clară pentru mai marii de la CNC, dacă va găsi o finanțare suficientă poate va fi o adevărată profesionistă.

Genul polițist puțin frecventat de cineaștii români, în ciuda posibilului succes, construit pe o lipsă totală de concurență, poate fi și în viitor exploatat, poate cu o distribuție mai inspirată, poate, cu o poveste mai credibilă, deci mai inteligent ridicată la rangul de film.

Călin Stănculescu

Anunțuri