Festivaluri de toamnă, valori ale filmului documentar

Capitala a găzduit recent mai multe festivaluri cinematografice internaționale DocArt, Festivalul filmului documentar croat (la Cinemateca Română), precum și cea de-a 21 ediție a IFFEST Document.Art, eveniment de anvergură, inițiat de profesorul Nicolae Luca, care s-a desfășurat în magnifice locații – Aula Centrală Universitară, Liceul Dante Alighieri și Institutul Cervantes.

Cu aproape un secol în urmă, Aula Centrală Universitară găzduia, printre alte teme, un subiect ca Opera lui Chaplin în interpretarea membrilor cercului Kriterion . Acolada temporală a fost închisă de proiecțiile filmelor selectate la IIFEST Document.Art, festival cu trei secțiuni dedicate filmului despre artă, celui despre ecologie și a celui turistic. Din cele aproape 6oo de titluri înscrise din 68 de țări din lume, au fost reținute 98 de filme, unele coproducții continentale sau transcontinentale. În mod special în acest an s-a remarcat secțiunea rezervată filmului despre artă, unde s-au distins și câteva notabile realizări românești. Printre acestea voi remarca Povestea ceterașului fără o mână, semnat de regizorul clujean Sorin Grecu, emoționantă minibiografie a unui artist de pe Valea Someșului, dintr-un spațiu etnografic unde conlocuiesc în pace și bună înțelegere maghiari, romi, evrei și români. (Filmul a cucerit Mențiunea specială a Asociației Române de Film Document.Art.) Premiul pentru cel ma bun reportaj a revenit regizorilor Denisa Morariu și Liviu Dochița pentru filmul În spatele fantomei, o evocare a artistei scenografe Maria Prodan – Bjornson, autoarea decorurilor și costumelor spectacolului Fantoma de la Operă, jucat de peste trei decenii, neîntrerupt, la Opera Covent Garden din Londra. Opera scenografei din România este și astăzi omagiată de autorul operei compozitorul Webern,iar foștii colaboratori îi păstrează rodul muncii într-un muzeu. Interviuri și fragmente din opera care a făcut-o celebră sunt abil montate pentru reliefarea unei puternice personalități din lumea teatrului liric european, figură de creator genial, aproape necunoscut în România. Opera sculptorului Mircea Roman a fost descifrată în toate simbolurile și metaforele ei de către talentatul Francisc Mraz, autorul filmului Duhul lăzilor-trup, dedicate cu modestie artistului. Filmul a primit Premiul pentru cea mai bună producție românească. Un inspirat documentar dedicat obiectelor și rolului lor într-o dramaturgie cotidiană a fost Alessandro Mendini, teatrul obiectelor, film distins cu Premiul pentru cel mai bun film de artă, regia Christian Angelli.

De asemenea, Premiul pentru cel mai bun film educațional a revenit importantului documentar Caracterul Italian, care ne propune povestea uneia dintre cele mai importante orchestra din lume, sub bagheta genialului dirijor Alesandro Papano, Academia Santa Cecilia, regia Angelo Bozzolini.

Premiul pentru cel mai bun documentar de turism a revenit lui Juan Rayos (Spania) pentru Drum fără sfârșit.

Familia celebrilor documentariști români Florica și Paul Holban au inaugurat Premiul Holban acordându-l pentru stilistică în documentarul românesc Roxanei Andrei, regizoarea filmului Meanwhile in Bucharest, o originală și nu lipsită de umor pledoarie făcută de străini stabiliți în România pentru frumusețile și haosul Capitalei, care și-a sărbătorit 555 de ani de existență.

Marele Premiu al Festivalului a mers la Un scaun potrivit pentru un înger, regia Raymond St.- Jean, coproducție canadiano-finlandeză.

Domnul Sergio Faleschini, președintele Vinarte, unul dintre importanții sponsori ai Festivalului a premiat filmele Zucco, vinul fiului regelui Franței, regia Lidia Rizzo și Quinta da murta, vinul lui Shakespeare, regia David Mendes. Printre ceilalți premianți s-au mai numărat Alistair Mc Donald, Raul Paz Pastrana, Maciej Glowinski, Jose Maria Esteban-Infantes, Christian Spencer, Kim Noce, Marcel Barelli, Daniel Camorro, Dalton Narine, Martin Turnes, Branko Istvancic, Adolfo Conti, Guillermo Peydro, Oguzhan Kaya, Roland Koch, Mark Lyken și Emma Dove, Miro Brankovic, Serrif Yenen, Libor Spacek, Gianfranco Pannone.

Ceremonia de premiere, prefațată de un microrecital al formației Muse, a fost onorată de diplomați din Finlanda și Canada, de reprezentanți ai UCIN, alt important sponsor al Festivalului, regizori și producători din Italia, Trinidad-Tobago, Turcia, Anglia, Spania, Polonia, Croația.

Desfășurat sub zodia generozității, Festivalul, fără subvenții CNC sau Ministerul Culturii, născut cu peste două decenii în urmă din dragostea pentru filmul documentar a profesorului Luca s-a bucurat și de frumoase aprecieri din partea elevilor și studenților, în bună parte mobilizați la un eveniment artistic de anvergură de doamna Mihaela Ene, un fan al filmului de artă, un fan al educației prin și pentru frumos. Nu în ultimul rând , menționez, cu regret, absența regizorului chilian Rodrigo Fernandez Carbo din juriul care a văzut filmele, dânsul jurizând pe internet, dar prezenți au fost distinsele doamne Marina Roman și Luminița Boerescu din juriul care a propus principalele premii alături de subsemnatul

Călin Stănculescu

Anunțuri