Globuri, Urși, Oscaruri și premii naționale

Primele două luni ale anului sunt copios dedicate premierilor de tot felul. Am început cu Globurile de Aur, unde au triumfat filmele Boyhood și Budapest Grand Hotel, dar și actorii Eddie Redmayne și Julianne Moore (pentru rolurile din filmele The Theory of Everything și Still Alice), pentru scenariu fiind premiat filmul Birdman, iar pentru film străin Leviathan.
Filmul Birdman, în regia mexicanului Alejandro Gonzales Innaritu, avea să fie și marele câștigător al premiilor Oscar, câștigând, nu mai puțin de patru statuete pentru scenariu original, regie, cel mai bun film și imagine. Tot patru statuete a câștigat și Budapest Grand Hotel (regia Wes Anderson), dar la categorii secundare –machiaj, coafuri, scenografie și coloana sonoră.
O autentică monografie dramatică a montării unui spectacol de teatru, cu marile și micile drame ale interpreților și creatorilor de artă , totul într-un registru plin de autenticitate, cu magistrale interpretări actoricești (păcat că a fost omis Michael Keaton, laureat însă la Globurile de Aur), filmul mexicanului Innaritu, subintitulat și Despre ce vorbim când vorbim despre iubire, după o povestire de Nick Carver, rămâne o magistrală demonstrație despre arta filmului , despre arta teatrului, despre tensiunile dintre cele două arte și despre intensul dramatism la care se conectează actorii prinși între cele douăteritorii ale frumosului, unde miza este publicul.
La Oscaruri a mai câștigat și Lunetistul lui Clint Eastwood, precum și actorii Julianne Moore și Eddie Redmayne pentru rolurile cu care au câștigat și Globurile de Aur.
Premiul pentru cel mai bun film străin a revenit lu Pawel Pawlikowski pentru filmul Ida, prezent și în câteva festivaluri organizate la noi în țară (Cluj, Mediaș). De menționat că filmul polonezului a câștigat la categoria cel mai bun film străin și premiile Goya, BAFTA și Cesar.
Între cele două mari decernări de premii americane s-a desfășurat și Berlinala, unde filmul lui Radu Jude Aferim a câștigat Ursul de Argint. Turnat în alb/negru, cu o acțiune ce se desfășoară la începutul secolului al XIX-lea, cu Teo Corban și Toma Cuzin în rolurile principale, filmul evocă într-un neostil western urmărirea unui rob fugar și împlinirea dreptății după preceptele vremii. Tot la Berlinală a fost prezent și filmul lui Tudor Giurgiu De ce eu?, prezentat în secțiunea Panorama, film ce evocă gestul funest al procurorului Panait.
Ambele filme vor fi în curând și pe ecranele românești anunțându-se drept cele mai interesante premiere ale primei jumătăți de an cinematografic.
Premiile pentru peliculele prezente pe ecrane anul trecut se vor decerna în luna martie și ele sunt Premiile Gopo și Premiile Uniunii Cineaștilor din România, despre care vom comenta luna viitoare.
Călin Stănculescu
Pentru imagini folosiți Cinemagia ,urmează o notă pe care Florentin m-a rugat s-o redactez
Premiile Uniunii Auroilor de Film din România
Recent s-au decernat și premiile Uniunii Autorilor de Film din România, unde au fost recompensate o serie de personalități din lumea filmului românesc.
Marele Premiu Zimbrul de Aur a revenit regizorului Dan Pița pentru ecranizarea romanului Kyra Kyralina de Panait Istrati.Premii de excelență au fost acordate lui Ion Ungureanu și Gheorghe Zamfir.Premii de fidelitate au revenit scriitorului Dumitru Radu Popescu , producătoarei Gabriela Moruzzi și lui Liviu Crăciun. Au mai fost acordate premii pentru debut în regie (Cristina Iacob pentru Selfie),management (Marius Iurașcu),producție (Bobby Păunescu), Victor Pinta (pentru susținerea culturii și artei),Eugen Doga (pentru muzică),Călin Căliman (pentru critică)Sebastian Chelu (pentru montaj), Viorel Sergovici (pentru imagine), Ioan Boieriu (pentru efecte speciale, realizate în SUA).

Anunțuri