A fost un festival la Cannes, este unul la TIFF, va fi altul la NEXT și unul la Karlovy Vary

Festivalul de la Cannes este cel mai  cunoscut eveniment cinematografic din Europa, dar și din lume, Oscar-ul nefiind festival, ci doar o exacerbare a show- bussines-ului american.

Alături de Cannes, aflat, iată, la o frumoasă aniversare, șapte decenii de ființare, mai strălucesc competițiile de la Veneția, Locarno  sau Istanbul, ultimele insuficient susținute de mass-media.

Juriul, condus de marele regizor spaniol Pedro Almodovar, a fost  format din Jessica Chastain, (SUA), actriță și producător, Fan Bingbing (China), actriță și producător, Agnes Jaoui (Franța) regizoare și scenaristă, Park Chan-wook (Coreea de Sud) regizor și scenarist, Will Smith (SUA) actor și muzician, Paolo Sorrentino (Italia), regizor și scenarist, și Gabriel Yared (Franța), compozitor. Regizorul român Cristian Mungiu a condus lucrările juriului secțiunii Cinefondation și al secțiunii de scurtmetraje.

La jumătatea competiției favoritul presei și al criticii de specialitate a fost filmul Fără iubire de Alexander Zviaghințev (Rusia). Printtre cele 18 filme aflate în competiție s-a mai remarcat filmul regizorului austriac Michael Haneke de două ori laureat cu Palme d,Or aici la Cannes, Happy End. Și  nu în ultimul rând, filmul Pătratul de Ruben Ostlund (Suedia)care  a condus în clasamentul criticilor de film, aceștia apreciind comedia suedeză având drept țintă fenomenul îngrozitor, nășit de americani, politically correct, fenomen care bântuie și prin Europa și printre europenii care ignoră consecințele sale dezastruoase.

Acesta a câștigat, de altfel, și Marele Premiu Palme d,Or. Dar iată și celelalte premii Marele Premiu al Juriului a revenit filmului 120 de bătăi pe minut, un film social realizat de Robin Campillo. Premiul pentru regie a revenit Sofiei Coppola cu The Beguiled, film remake după o producție din anii 80. Premiul juriului a revenit rusului Andrei Zviaghinșev pentru Loveless. Premiile de interpretare au revenit Dianei Kruger pentru rolul din In the Fade și lui Joaquin Phoenix pentru rolul din filmul You Were Never Really Here. Premiul pentru scenariu a fost acordat ex-aequo lui Yorgos Lathimas pentru The Killing of Sacred Deer și  lui Lynne Ramsay pentru You Were Never Really Here.

Premiul Palme d,Or pentru scurtmetraje a revenit regizorului chinez Quin Yaoud pentru filmul A gentle Night, iar Camera d,Or a revenit regizoarei Lleonore Scrruille pentru Jeune Femme.

Președintele jurului a apreciat că  nu știu cum va rezista în viitor, dar pentru mine personal, da, va rezista! Un film extrem de inteligent și amuzant, care reușește să pună o privire de o mare libertate pe ceea ce s-ar putea numi iadul corectitudinii politice.

Majoritatea filmelor premiate se vor regăsi și pe ecranele românești din toamnă, când se va inaugura o nouă ediție a Festivalului Filmele de la Cannes la București, o parte dintre cele mai interesante titluri fiind distribuite și de Casa de distribuție  Independența Film.

După Cannes urmează, firesc, TIFF, (2 – 11 iunie), care la cea de a 16-a ediție promite a fi mai atractiv ca niciodată. Clujul cinefil și nu numai, adună zeci de mii de spectatori în diferite locații, inclusiv biserici, unde au loc proiecțiile secțiunilor. Mai mult, invitatul de onoare este anul acesta celebrul acvtor Alain Delon, artist printre  cei mai dăruiți de talent și inspirație atât pentru filme de mare accesibilitate, cât și pentru filme de artă. Alături de marele actor francez iată și o mare actriță din Româmia va fi premiată pentru întreaga carieră, și anume, Tora Vasilescu, actrița fetiș a regizorului Mircea Daneliuc.

De altfel, retrospectiva  Jean – Pierre Melville, având drept far Cercul Roșu, cu Alain Delon a fost un major punct de atracție, după cum cele mai bune filme din Austria și Slovenia s-au aflat  în atenția publicului de la Cluj.

Acum îl citez pe Mihai Chirilov, director artistic al Festivalului care afirmă că Unul dintre highlighturile majore este includerea în programul tradițional a unui spațiu nou care se cheamă InfiniTIFF, dedicat noilor tehnologii VR (Virtual Reality), unei noi categorii de public, publicul de vloggeri, de oameni care postează clipuri pe You Tube.

Secțiunea Zilele filmului românesc adună 28 de titluri din toate genurile, o mențiune specială fiind aceea referitoare la documentar, unde Gheorghe Preda cu cu Camera obscură, sau Procesul semnat de Claudiu Mitcu și Ileana Bârsan, sau Varză, cartofi și alți demoni de Andrei Crețulescu, sau Ouăle lui Tarzan de Alexandru Solomon, în afara competiției, precum și Țara moartă de Radu Jude, cu o formulă inedită de voice over plus fotografii s-au aflat printre centrele de interes ale spectatorilor.

Spre sfârșitul lunii, între 22 și 26 iunie la București se desfășoară cea de a 11-a ediție a Festivalului Internațional NEXT (la ICR sau la Elvira Popesco), eveniment creat  pentru a cinsti memoria regizorului Cristian Nemescu și cea  a sound designerului și compozitorului Andrei Tonciu. Programele speciale pentru copii și pentru cinefili sunt dublate de prezența multor cineaști importanți precum laureatul de la Cannes Apitchatpong Weerasethakul care va prezenta filmul Vapour, o metafoiră despre aparatulu de filmat și nebănuitele sale capacități de a revela sau de a ascunde. Regizorii Gabriel Abrantes și Ben Rivers vor prezenta The Hunchback , film cu multe trimiteri la potențialul de agresivitate a naturii umane. Tot în cadrul Next, Academia Europeană a Filmului va prezenta în cadrul programului Short Masters! Tours toate filmele de scurtmetraj nominalizate la premiile  Academiei din acest an.

În fine, la cel mai important festival internațional al Europei Centrale, cel de la Karlovy Vary, care se desfășoară între 30 iunie și 8 iulie, unde vor fi prezente pente 2oo de titluri, noi vom participa cu cel mai recent film semnat de Alexandru Solomon, Ouăle lui Tarzan. Filmat în capitala Abhaziei, în orașul Suhumi, în perimetrul unui Institutul de cercetări științifice, al cărui principal obiectiv era în anii ,20 analiza împerecherii om-maimuță, pentru formarea unui om perfecționat, așa cum a vrut și comunismul un om nou. Utopie și dramă, nu departe de SF, filmul lui Alexandru Solomon trage un necesar semnal de alarmă pentru futurologii prezentului. Lungmetrajul Marița semnat de debutantul Cristi Iftime este un road movie dedicat unor tensionate, sau nu, relații de familie.  Și Iulia Rugină este prezentă cu Breaking News, film inspirat din viața jurnaliștilor, filmat într-o redacție centrală, unde s-a petrecut o  dramă trăită de un reporter de investigație.

Anunțuri